fbpx

Hovoríš, že učíš jógu. Mohol by si prosím vysvetliť, čo je to jóga?

Sri Chinmoy na túto otázku odpovedá:

Jóga znamená jednotu, vedomú jednotu človeka s Bohom. Jóga je duchovná veda, ktorá nás učí, ako človek môže realizovať konečnú Skutočnosť.

Jóga je jazyk Boha. Ak chceme prehovoriť k Bohu, musíme sa naučiť jeho jazyk. Jóga nám hovorí, že vnútri nás je istá božská vlastnosť, ktorej sa hovorí ašpirácia a že Boh má istú božskú vlastnosť, ktorej sa hovorí súcit. Jóga je spojovací článok medzi našou ašpiráciou a Božím súcitom.

Náš ľudský život je plný pochybností, strachu a frustrácie. Jóga nám pomáha nahradiť strach za nezdolnú odvahu, pochybnosť za absolútnu istotu a frustráciu za zlaté dosiahnutie.

Jóga nie je niečo neprirodzeného, nenormálneho alebo nepozemského. Je to čosi praktického, prirodzeného a spontánneho. V tejto chvíli nevieme, kde Boh je alebo ako vyzerá, ale praktikovaním jógy uvidíme Boha na vlastné oči. Rovnako ako vo fyzickom svete dosahujeme úspech v nejakej činnosti neustálym cvičením, tak aj v duchovnom svete dosahujeme praktikovaním jógy cieľ cieľov: realizáciu Boha.

Jóga nie je ani filozofia ani náboženstvo. Jóga zahŕňa filozofiu i náboženstvo a súčasne ich transcenduje. Náboženstvo a filozofia môžu ľudskú bytosť viesť až k božiemu palácu, ale jóga vedie ašpiranta priamo k božiemu trónu.

Jóga nie je v rozpore so žiadnym náboženstvom. Pre skutočného ašpiranta, ktorý sa dal na jógu a duchovnosť, nebude ťažké udržať si svoje náboženstvo. Mám žiakov, ktorí sú katolíci, protestanti, židia a tak podobne. Hovorím im, aby neopúšťali svoje náboženstvo. Pre človeka praktikujúceho jógu, je na začiatku vždy ľahšie a bezpečnejšie zostať pri svojom náboženstve. Akonáhle však realizuje Boha, potom transcenduje všetky náboženstvá. Keď ide hlboko dovnútra a realizuje Boha zistí, že mu patrí celý vesmír a že táto realizácia presiahne všetky náboženstvá.

Náboženstvo je inšpirácia. Jóga je ašpirácia. Božskosť je dokonalosť. Inšpiácia, ašpirácia a dokonalosť môžu na Zemi ľahko a plodne kvitnúť v transcendentálnej harmónii.

Kto sa hodí pre jogu?

Kto sa hodí pre jogu? Ty sa hodíš pre jógu, on sa hodí pre jógu, ja sa hodím pre jógu. Všetky ľudské bytosti bez výnimky sa hodia pre jógu.

Duchovnú pripravenosť je možné určiť podľa nášho cítenia jednoty, našej túžby po jednote. Najmenšia kvapka má právo považovať nesmierny oceán za svoj úplne vlastný alebo plakať preto, aby ho mala ako svoj úplne vlastný. Rovnako je to s individuálnou dušou a s Univerzálny Dušou.

Kde je Boh a kde som ja? Boh je na treťom poschodí a ja som na prvom. Ja vyjdem na druhé poschodie, on zíde na druhé poschodie. Spoločne sa stretneme. Nezabudnem Mu umyť Nohy svojimi slzami blaženosti. Rovnako tak ma On nezabudne položiť do svojho Srdca nekonečného Súcitu.

Čo je to jóga? Jóga je nájdenie seba samého. Nájdenie seba samého je realizácia Boha. Ten, kto praktizuje jógu, robí dve veci naraz: zjednodušuje celý svoj život a získava voľný prístup k božskému.

Na poli jógy nemôžeme nikdy nič predstierať. Naša ašpirácia musí byť skutočná. Celý náš život musí byť skutočný. Nič nie je nemožné pre horlivého ašpiranta. Vyššia Sila vedie jeho kroky. Nezdolná Vôľa Boha je jeho najbezpečnejšiou ochranou. Nehľadiac na to, ako dlho alebo koľkokrát chybuje, má úplné právo vrátiť sa späť do svojho vlastného duchovného domova. Jeho ašpirácia je stúpajúci plameň. Nemá dym, nepotrebuje palivo. Je dychom jeho vnútorného života. Vedie ho k brehom Zlatého Za. S krídlami svoje ašpirácie vzlieta ašpirant do ríše transcendentálneho.

Boh je Nekonečný a Boh je Všadeprítomný. Pre pravého ašpiranta je to viac než len viera. Je to jediná Skutočnosť.

Teraz zamerajme svoju pozornosť na duchovný život. Je mylnou predstavou, že duchovný život je životom odriekania a lôžkom na tŕní. Nie, nikdy! Prišli sme z blaženosti. Do blaženosti sa vrátime so spontánnou radosťou života. Vyzerá to ťažko, pretože sa staráme o svoje ego. Vyzerá to neprirodzene, pretože si opatrujeme svoje pochybnosti.

Realizácia Boha je cieľom nášho života. Je to tiež naše najvzácnejšie dedičstvo. Boh je zároveň naším Otcom a našou Matkou. Ako náš Otec pozoruje, ako naša Matka tvorí. Rovnako ako dieťa sa nikdy nevzdáme požiadaviek na svoju Matku, aby sme získali Jej Lásku a Milosť. Ako dlho dokáže matka nechať plač svojho dieťaťa bez povšimnutia? Nezabudnite na to, že ak na zemi existuje niečo, na čo si všetky ľudské bytosti môžu robiť nárok, potom je to materský aspekt Božského. Matka je jedinou silou našej závislosti, ona je jedinou silou našej nezávislosti. Jej Srdce, domov nekonečnosti, je večne otvorené pre každého.

Teraz by sme sa mali zoznámiť s ôsmimi dôležitými krokmi, ktoré vedú hľadajúceho k jeho cieľu. Tieto kroky sú:

jama – sebaovládanie a morálna zdržanlivosť; nijama – prísne dodržiavanie správneho správania a charakteru; ásana – rôzne telesné pozície, ktoré nám pomáhajú vstúpiť do vyššieho vedomia; pranajáma – systematické dýchanie pre udržanie oťaží mysle; pratjahára – stiahnutie sa zo života zmyslov; dharan – zameranie nášho vedomia na Boha, všetkými časťami tela; dhjána – meditácia, neúnavný expresný vlak ponáhľajúci sa smerom k Cieľu; samádhi – tranz, koniec tanca Prírody, úplné splynutie individuálneho vedomia do nekonečného vedomia transcendentálneho Najvyššieho.

Jóga je naše zjednotenie s Pravdou. Existujú tri postupné stupne tohto zjednotenia. Na prvom stupni musí človek cítiť, že Boh ho potrebuje rovnako tak, ako on potrebuje Boha. Na druhom stupni musí človek cítiť, že bez neho Boh neexistuje ani na sekundu. Na treťom a konečnom stupni musí človek realizovať to, že on a Boh sú nielen večne jedným, ale sú si tiež rovní, sú všadeprítomní a všenapĺňajúci.

————————
prevzaté z knihy “Jóga a duchovný život

Pridať komentár

Close Menu